1404-05-05 13:28
27
0
94885
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه:

دوگانه‌سازی‌های خطرناک دشمن در اربعین رنگ می‌بازد

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: خوانش اربعینی از وحدت ملی ایرانیان می‌تواند دوگانه‌سازی‌های خطرناک دشمن را در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و قومی خنثی کند و این رسالت بر دوش رسانه، نخبگان، منابر و جوانان انقلابی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، در آستانه اربعین حسینی ایامی که دل‌های میلیون‌ها عاشق و دلداده به سوی کربلا پر می‌کشد با سید زهیر المسیلینی عضو هیأت علمی جامعه المصطفی درباره مفهوم «حب الحسین یجمعنا» به گفتگو نشسته‌ایم وی ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، به بررسی ابعاد مختلف این مناسبت عظیم و تأثیر آن بر جهان اسلام پرداخت در این مصاحبه، به بررسی ابعاد گوناگون این مفاهیم می‌پردازیم.

«گلستان ما»: مفهوم محوری «حب الحسین یجمعنا» از دیدگاه شما به چه معناست؟

«المسیلینی»: مفهوم محوری «حبُ الحسین یجمعنا» عبارتی بسیار عمیق و الهام‌بخش است که فراتر از یک شعار عاطفی، حامل معانی دینی، اجتماعی، فرهنگی و حتی تمدنی است. از دیدگاه بنده این عبارت را می‌توان در چند بُعد معنا کرد:  

* وحدت قلوب انسان‌های پاک‌سرشت و آزاده

محبت امام حسین(ع) تنها به شیعیان اختصاص ندارد. میلیون‌ها انسان از مذاهب مختلف اسلامی، و حتی پیروان دیگر ادیان، در سوگ امام حسین می‌گریند، از مظلومیت او متأثر می‌شوند و در راه او حرکت می‌کنند. این محبت قلبی، همه را بدون توجه به ملیت، نژاد، زبان و مذهب، به هم نزدیک می‌کند. بنابراین دل‌هایی که به امام حسین عشق می‌ورزند، بدون نیاز به قرارداد یا سازمان، به هم گره می‌خورند.

*الهام‌بخش یک هویت مشترک و تمدن‌ساز

در دنیای پر از تفرقه امروز، امام حسین(ع) به عنوان نماد مقاومت، کرامت، عدالت و فداکاری می‌تواند محور شکل‌گیری یک هویت تمدنی باشد. هر جا نام حسین برده می‌شود، مردم به قیام، اصلاح، ایمان و غیرت فکر می‌کنند. محبت به او یک سرمایه عظیم اجتماعی برای ساختن جامعه‌ای الهی، اخلاق‌مدار و عدالت‌خواه است. بنابراین می‌توان بر اساس محبت به حسین، تمدنی نو بر مبنای عدالت و کرامت انسانی ساخت.

* آغازگر حرکت، خدمت، ایثار و همدلی

در ایام اربعین و سایر مناسبات حسینی، شاهد بزرگ‌ترین تجلی این محبت هستیم میلیون‌ها نفر راه می‌افتند، هزاران موکب خدمت‌رسانی می‌کنند، فقیر و غنی، کودک و پیر، همه با عشق خدمت می‌کنند. این محبت به حسین است که مردم را از خودخواهی بیرون می‌آورد و به سمت ایثار و فداکاری سوق می‌دهد. بنابراین محبت به حسین، مردم را از خود به سوی دیگران می‌برد؛ از «من» به «ما» می‌رساند.

بنابراین عبارت «حبّ الحسین یجمعنا» خلاصه‌ای از یک واقعیت عظیم است، امام حسین(ع) مرکز اتصال دل‌ها، ملت‌ها و حرکت‌های حق‌طلبانه است.

«گلستان ما»: انسجام ملی شکل گرفته در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، حول نظریه مقاومت جمهوری اسلامی که برگرفته از راهبرد هیهات منا الذله امام حسین علیه‎السلام است چگونه حفظ می‌شود؟

«المسیلینی»: انسجام ملی شکل‌گرفته در جنگ‌های کوتاه‌مدت مانند جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، حول نظریه مقاومت جمهوری اسلامی که برگرفته از راهبرد عاشورایی «هیهات منا الذله» است، زمانی حفظ می‌شود که این شعار، صرفاً یک بیان احساسی نباشد بلکه به یک هویت عملی، فرهنگی و سیاسی تبدیل شود.

این انسجام با بازتولید مستمر گفتمان مقاومت در رسانه، آموزش و هنر، تقویت عدالت اجتماعی و مشارکت واقعی مردم در تصمیم‌سازی‌ها، و آگاهی‌بخشی درباره تهدیدهای واقعی دشمن تداوم می‌یابد. تا زمانی که مردم عزت، عدالت و کرامت را در سایه مقاومت احساس کنند، وحدت ملی بر محور حسین(ع) و راه او، پایدار خواهد ماند.

«گلستان ما»: همانگونه که مقاومت حسینی محور وحدت و اجتماع همه آزادگان عالم از هر دین و آیین است، مقاومت قهرمانانه جمهوری اسلامی در برابر ظلم، مورد توافق همه آزادگان ایران و دنیا شد نظرتان چیست؟

«المسیلینی»: در واقع، همان‌گونه که مقاومت امام حسین(ع) با فریاد «هیهات منا الذله» مرزهای زمان، جغرافیا، دین و مذهب را درنوردید و به الهام‌بخش همه آزادگان تاریخ تبدیل شد، مقاومت جمهوری اسلامی ایران نیز، به‌ویژه در برابر سلطه‌طلبی استکبار جهانی، نه‌فقط یک اقدام سیاسی، بلکه یک گفتمان جهانیِ عزت و استقلال بوده است.

این نوع ایستادگی، به‌ویژه در مواجهه با تحریم‌ها، تهدیدها، ترورها و جنگ‌های نیابتی، پیام روشنی به ملت‌های آزاده دنیا داده: «می‌توان مستقل ماند، می‌توان در برابر ظلم ایستاد، حتی اگر هزینه داشته باشد.»

همان‌طور که در عاشورا، حقانیت امام حسین بر وجدان آزادگان حتی در دل دشمن تأثیر گذاشت، امروز نیز مقاومت ایران در برابر نظام سلطه، تحسین و حمایت ملت‌ها، اندیشمندان، و حتی برخی نخبگان از ادیان و مذاهب دیگر را به‌دنبال داشته است.

پس بله؛ کاملاً درست است که مقاومت جمهوری اسلامی، امتداد مقاومت حسینی و عامل ایجاد وحدت میان آزادگان ایران و جهان شده و با تکیه بر همان منطق عاشورا، به نماد عزت‌خواهی و استقلال‌طلبی بدل شده است.

«گلستان ما»: نظرتان را پیرامون وطن دوست‌ترین ایرانیان طی سالیان و به ویژه در دوران جمهوری اسلامی، شهدا و سرداران و علمایی بودند که با مشی و روش و منش مذهبی و اسلامی، جان خود را فدای وطن کرده‌اند بفرمایید.

«المسیلینی»: اگر بخواهیم وطن‌دوست‌ترین ایرانیان را در طول تاریخ، به‌ویژه در دوران جمهوری اسلامی، شناسایی کنیم، بی‌تردید باید نام شهدا، سرداران، و علمای دین‌مدار و مجاهد را در صدر فهرست قرار دهیم؛ کسانی که نه با شعار، بلکه با ایثار جان، مال، آسایش و آبرو، از ایران، اسلام، عزت و استقلال این ملت دفاع کردند.

این بزرگواران، برخلاف تصور رایج که گاهی دینداری را مقابل وطن‌دوستی می‌گذارد، نشان دادند که عمیق‌ترین نوع وطن‌دوستی، از دل ایمان به خدا و باور به مسئولیت دینی و انسانی برمی‌خیزد. آن‌ها ایران را نه صرفاً به عنوان خاک و جغرافیا، بلکه به‌عنوان امانت خداوند و میدان تکلیف الهی می‌دیدند و از همین رو، عاشقانه جان‌شان را در راه دفاع از آن نثار کردند.

از شهید مطهری و بهشتی گرفته تا سردار سلیمانی و شهید همت، از شهدای گمنام گرفته تا علمای مبارز مانند امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، و آیت‌الله مدنی، همگی ثابت کردند که اسلام و ایران، نه دوگانه، بلکه در هم تنیده‌اند. وطن‌دوستی واقعی، زمانی معنا دارد که با دفاع از ارزش‌ها، فرهنگ، مردم، استقلال، و کرامت ملی همراه باشد؛ و این دقیقاً همان راهی است که این عزیزان رفتند.

در یک جمله وطن‌دوست‌ترین ایرانیان، آن‌هایی بودند که وطن را نه با زبان، بلکه با خون‌شان دوست داشتند؛ و آن محبت، از سرچشمه ایمان می‌جوشید.

«گلستان ما»: وطن‌دوست‌ترین ایرانی حال حاضر و چند دهه اخیر کشور، یک عالم دینی و ولی فقیه کشور ایران است که هدایت‌های ایشان کشور را از گردونه‌های سخت نجات داده، نظرتان در این باره چیست؟

«المسیلینی»: در دهه‌های اخیر، اگر بخواهیم وطن‌دوست‌ترین شخصیت ایران را بر پایهٔ تأثیرگذاری عمیق، ایثار، مسئولیت‌پذیری، و نگاه راهبردی به سرنوشت کشور معرفی کنیم، بی‌شک ولی‌فقیه و رهبر دینی انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) در صدر قرار دارد.

ایشان نه‌تنها یک فقیه و عالم دینی‌اند، بلکه رهبری حکیم، بصیر و شجاع هستند که در حساس‌ترین پیچ‌های تاریخی، از دفاع مقدس تا فتنه‌های سیاسی، تحریم‌های اقتصادی، جنگ‌های ترکیبی، ترور شخصیت‌ها، و بحران‌های منطقه‌ای، با هدایت‌های هوشمندانه و تصمیم‌گیری‌های راهبردی کشور را از گردنه‌های بسیار خطرناک عبور داده‌اند.

وطن‌دوستی در نگاه ایشان، صرفاً یک حس عاطفی نیست؛ بلکه یک مسئولیت الهی است که باید با حفظ استقلال، عزت ملی، رفاه مردم، پیشرفت علمی، و دفاع از ارزش‌های فرهنگی و هویتی ایران همراه باشد. ایشان همیشه با تأکید بر «ایران قوی»، «اقتصاد مقاومتی»، «تولید ملی» و «مبارزه با فساد» نشان داده‌اند که حفظ وطن و ساختن آیندهٔ آن، یک تکلیف الهی و انقلابی است.

ایشان با منش دینی و روحیه زهد، ساده‌زیستی، تحمل سنگین‌ترین فشارها، و پرهیز از خودنمایی یا منافع شخصی، الگوی واقعی یک رهبر وطن‌دوست برآمده از ایمان و مردم هستند؛ و نقش‌شان در تثبیت امنیت، اقتدار، هویت اسلامی-ایرانی و انسجام ملی، تاریخی و بی‌بدیل است.

به بیان کوتاه در ایران امروز، ولی‌فقیه نه‌تنها نماد دین‌مداری، بلکه نماد راستین وطن‌دوستیِ خردمندانه و پایدار است.

«گلستان ما»: محبوبترین شخصیتهای سالهای اخیر و این دوازده روز در میان آحاد مردم ایران، سرداران و امرای نظامی‌ای هستند که غلیظ‌ترین سخنان و عقاید را در خصوص انقلاب اسلامی داشته و دارند و در عین حال جان خود را برای مردم ایران و حفظ ایران فدا کرده‌اند این روحیه چگونه قابل انتقال به نسلهاست؟

«المسیلینی»: محبوب‌ترین انسان‌ها نزد مردم، آن‌هایی هستند که با ایمان عمیق، عمل صادقانه، و فداکاری بی‌ادعا در کنار مردم بودند. همچون شهید حاج قاسم سلیمانی، سردار همدانی، شهید صیاد شیرازی، شهید حججی، و بسیاری از امرای جان‌برکف نیروهای مسلح که نه‌تنها از جان گذشتند، بلکه پیش از آن از راحتی، شهرت، و منافع شخصی نیز عبور کرده بودند.

این الگوها، سرمایه ملی و انقلابی جمهوری اسلامی ایران وجهان اسلام هستند. اگر بخواهیم نسل‌های آینده جهان اسلام نیز چنین روحیه‌ای داشته باشند، باید کاری کنیم که این قهرمانان، در دل، ذهن و زندگی جوانان حضور زنده و مستمر داشته باشند. و این نیازمند کار فرهنگی مخلصانه، هوشمندانه و هنرمندانه مستمر است.

«گلستان ما»: همانند نظر رهبر انقلاب در درخواست خواندن نوحه «ای ایران ایران…» با خوانش حسینی در شب عاشورا که ضربه کاری به پروژه دشمن در ایجاد شکاف امت- ملت وارد کرد، خوانش حسینی و اربعینی از وحدت ملی ایرانیان نیز ضربه مهلک به دوقطبی سازی‎های دشمن وارد خواهد کرد نظرتان چیست.

«المسیلینی»: به نظر من یکی از هوشمندانه‌ترین مواضع رهبر معظم انقلاب حضرت ایت الله امام خامنه‌ای، درخواست نوحه‌خوانی با مضامین ملی–میهنی در قالب عزاداری حسینی بود؛ به‌ویژه در آن شب عاشورای به‌یادماندنی که نوحهٔ «ای ایران، ای مرز پرگهر» با خوانش حسینی خوانده شد. این اقدام نه‌تنها یک حرکت احساسی نبود، بلکه ضربه‌ای دقیق و مؤثر به پیکره پروژه جداسازی «امت» از «ملت» و دوگانه‌سازی «ایران‌دوستی» در برابر «دینداری» بود.

همان‌گونه که پیوند دادن «ایران» با «کربلا» در شب عاشورا آن شکاف مصنوعی را شکست، خوانش اربعینی از وحدت ملی ایرانیان نیز می‌تواند به‌طور جدی دوگانه‌سازی‌های خطرناک دشمن را در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و قومی خنثی کند. و این رسالتی است که هم بر دوش رسانه، هم نخبگان، هم منابر، و هم جوانان انقلابی سنگینی می‌کند.

«گلستان ما»: همانگونه که اربعین، امتداد عاشورا و بستر روایت این واقعه عظیم است، روایت دفاع مقدس ۱۲ روزه و وحدت ملی شکل گرفته حول آن در این ایام، ضامن بقا و تثبیت این انسجام ملی و دفاع مقدس میهنی اسلامی خواهد بود نظرتان چیست؟

«المسیلینی»: همان‌گونه که اربعین، عاشورا را از یک واقعه تاریخی به یک جریان تمدنی و مستمر تبدیل کرد، روایت دفاع مقدس ۱۲ روزه نیز می‌تواند وحدت و اقتدار حاصل از آن را تثبیت و به الگویی برای نسل‌ها تبدیل کند. این روایت، نه‌تنها حماسه را زنده نگه می‌دارد، بلکه دشمن را از ایجاد تفرقه و فراموشی ناکام می‌سازد و دفاع از وطن را با ایمان، عزت و بصیرت پیوند می‌زند.

خبرنگار: زهره رجبی

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.